ETIKAI KÓDEX
Az
Etikai
Kódexünkkel
szeretnénk
segítséget
nyújtani
a
gyermekekkel
foglalkozó
felnőttek
és
szülők
számára
az
óvodánkban
elvárt
legfontosabb
magatartási
és
kapcsolati
formák megismeréséhez, betartásához.
1
.
Óvodapedagógus
-
szülő.
Kapcsolatuk
a
kölcsönös
tiszteleten,
őszinteségen
alapul.
A
szülő
kéréseit
oly
mértékben
teljesítjük,
hogy
más
gyermek
érdekét
ne
sértse,
és
ne
térjen
el
a
csoport
szokás-szabályrendjétől
sem.
Szülő
kérésére
az
egyéni
problémák
megbeszélésére
-
időpont
egyeztetés
után
-
az
óvodapedagógus
rendelkezésére
áll.
Folyamatos
tájékoztatást
nyújt
a
szülői
értekezleten
a
csoport
általános
fejlettségéről,
az
óvodai
életről.
A
gyermek
fejlettségéről
félévenként
írásbeli
értékelést
készít,
melyet
szülő
kérésére,
időpont
egyeztetés
után,
szóbeli
magyarázattal
kiegészítve
átad.
A
tudomására
jutott
(család
életére
és
a
gyermekekre
vonatkozó)
információkat
az
adatvédelmi
szabályok
és
a
titoktartási
kötelezettség
betartásával
csak
a
gyermek
érdekében
adja
tovább,
ha
ezzel
eredményesen tud segíteni a gyermeknek vagy a családnak.
2
.
Szülő
-
óvodapedagógus.
A
felmerülő
problémákat
igyekezzen
kulturált
hangnemben,
és
nem
a
gyermekek
jelenlétében
megbeszélni
az
óvodában
dolgozó
felnőttekkel. A gyermekével szembeni viselkedése, magatartása az óvodai szokás- és szabályrendjéhez alkalmazkodjon az óvodán belül.
3
.
Dajka
-
szülő.
A
gyermekekre
vonatkozó
részletesebb
információt
nem
ad,
az
óvodapedagógushoz
kell
irányítania
a
szülőket.
Kapcsolattartásuk
során
az
egymás
kölcsönös
tiszteletben
tartása
legyen
a
meghatározó.
Elvárjuk,
hogy
óvodánkban
kellő
megbecsüléssel
viszonyuljanak
a
dadus
nénik
munkájához,
akik
a
pedagógiai
munkát segítő munkatársaink.
4
.
Óvodapedagógus
-
gyermek.
Kötelességének
érzi
minden
óvodapedagógus,
hogy
a
gyermekekhez
őszinte
megbecsüléssel,
személyiségük
tiszteletben
tartásával
közeledjen.
Nevelői
magatartása
feltétel
nélküli
szereteten,
elfogadáson
alapul.
A
gyermekek
viselkedési
szokásainak
irányításában
figyelembe
veszi
a
közösség
érdekeit
is.
Megértő,
segítő
magatartást
tanúsít
a
magatartási
problémával,
beilleszkedési
nehézséggel,
tanulási
zavarral
küzdő
gyermekekkel.
Probléma
esetén
őszintén
és
tapintatosan
tájékoztatja
a
szülőket.
A
további
lépések
megtételében
mindig
a
gyermek
érdekét
tekinti
elsődlegesnek.
A
gyermekek
kapcsolatában
törekszik
a
másság
elfogadtatására,
együttérzésre,
készség
kialakítására,
figyelmességre
nevel.
Minden
tőle
telhetőt
megtesz
a
sokoldalú,
harmonikus
személyiségfejlesztés érdekében.
5
.
Dajka
-
gyermek.
Türelemmel,
tisztelettel
gondozza
a
gyermekeket.
Segítséget
nyújt
részükre
a
tevékenységek
során,
szükség
esetén
szóban
is
kiegészít,
magyaráz.
A gyermekek részéről a tiszteletlenséget, helytelen viselkedést ő sem engedi meg. A gyermekek megszólításakor, segítségnyújtáskor udvarias hangnemet használ.
6
.
Gyermek
-
óvodában
dolgozó
felnőttek.
Bátran
kér
segítséget
az
éppen
közelében
lévő
bármelyik
felnőttől.
Elfogadjuk
köszönésnek
kis-
és
középső
csoportban
a
tegező
hangnemet
is,
de
a
magyartalan,
és
tiszteletlen
kifejezések
mellőzését
kérjük
tőlük.
Nagycsoportos
gyermekektől
elfogadhatónak
tartjuk
a
napszakoknak
megfelelő köszönést is.
7
.
Szülő
-
gyermek.
Elvárjuk,
hogy
az
óvodában
az
óvodai
szokásokat,
szabályokat
a
szülő
tartassa
be
a
gyermekével.
Kaputelefonos
felcsengetéssel
lehet
jelezni
és
kérni
az
épületbe
történő
bejutást.
Kérjük,
gondosan
ügyeljenek
az
ajtó
és
a
kapu
visszazárására.
Kérjük
a
szülőket,
hogy
gyermeküket
az
óvodai
növények,
tárgyak
megóvására,
megbecsülésére
neveljék.
Az
akváriumok,
floráriumok,
más
dekorációs
eszközök
a
gyermekek
szépérzékének,
ízlésvilágának
formálását
szolgálják,
ezekre különösen vigyázzanak.
Megértésüket köszönjük:
az óvoda alkalmazottai